Monday, March 23, 2009

PROGRAM ESQ 165 REMAJA YBJB-MBJB







Assalamualaikum dan Salam Kehebatan buat semua...

Pada 16-17 Mac 2009 yang lalu saya, Sidek dan Ustaz Zul telah berpeluang untuk mengikuti program ESQ 165 anjuran YBJB-MBJB di Dewan Merdeka, Pusat Komuniti Kg. Melayu Majidee, Johor Bahru. Kehadiran kami di dalam program tersebut adalah sebagai urusetia pengiring kepada kumpulan pelajar tingkatan 3 dan 5 Yayasan Bandaraya Johor Bahru dan Majlis Bandaraya Johor Bahru. Kami amat teruja dengan kehebatan program tersebut terutama dari sudut audio sistem dan cara penyampaian yang cukup memberangsangkan. Berpatutanlah dengan kadar bayaran yang tinggi untuk mengikuti program ini. Bagi kami, ucapan penghargaan kepada pihak YBJB, MBJB dan ZMP Management serta semua pihak yang menguruskan program ini dari mula hingga akhir dan telah memberikan peluang kepada kami untuk turut serta.

Secara keseluruhannya, melalui program ESQ 165 Remaja ini semua peserta telah didedahkan dengan 7 nilai dasar iaitu jujur, tanggungjawab, berpandangan jauh, disiplin, kerjasama, adil dan peduli untuk membina kekuatan diri secara Spiritual dan Emosional. Latihan penghayatan yang dijalankan pula menggunakan fakta-fakta yang diambil terus dari Al-Quran dan Sunnah yang mengajak manusia untuk memikirkan mengenai kejadian alam dan kejadian manusia itu sendiri. Melalui latihan yang diberikan kepada peserta, jurulatih cuba untuk menimbulkan kesedaran mengenai Outer Journey iaitu membawa peserta keluar melihat angkasa lepas sehingga yakin dengan keesaan dan kewujudan Allah S.W.T. Selain itu juga, jurulatih juga membawa peserta untuk mencari diri sendiri melalui Inner Journey iaitu untuk menjawab persoalan seperti Siapa sebenarnya kita? Apakah yang kita inginkan dalam hidup? Kalau kita ingin kebahagiaan, tanya diri sendiri, apakah kebahagiaan itu? Kalau kita suka kecantikan, kecantikan itu apa? Kalau kita suka sifat pemaaf, pemaaf itu siapa? Akhirnya, semua peserta akan dapat jawapan iaitu sebenarnya yang kita cari selama ini adalah Allah. Menarik bukan!!!!

Bagi kami yang berpeluang mengikuti program ini, kaedah yang digunakan boleh menimbulkan kesedaran mengenai pentingnya setiap manusia mengenali dirinya sendiri dan bersyukur dengan apa yang telah diberikan oleh Allah kepada kita semua. Segala nikmat yang telah dikurniakan tidak terbilang jumlahnya dan jika ingin dinilai, pasti tidak boleh dinilai kehebatan nikmat tersebut. Semoga semua peserta yang telah mengikuti program ini mendapat manafaat yang baik dan mampu berubah untuk menjadi manusia yang Hebat Di Dunia dan Terhebat Di Akhirat. Akhirnya, Salam Kehebatan untuk semua dan pastinya JUMPA ANDA DI PUNCAK KEHEBATAN!!!!!

1 comment:

Anonymous said...

Assalamu'alaikum...

Buat julung kalinya dibawakan ke Malaysia !

ESQ Parenting Seminar
"Better Parenting for a Better World"

Pada 10/10/10 (Ahad)
di SACC, Shah Alam
akan dibawakan khas oleh Pengasas Model ESQ, Dr.(H.C.) Ary Ginanjar Agustian..
(Penerima pelbagai anugerah dalam bidang pembangunan dan pembentukan karakter)

Harga : RM740
Promosi : RM1180 utk suami&isteri (2 org) - terhad hanya untuk pasangan sahaja
Untuk : Ibu, bapa, bakal ibu, bakal bapa, pendidik dan mereka yang berumur 18 tahun keatas dan yang ingin mengenali dan mengeluarkan potensi fitrah manusia yang luar biasa.

Apa yang akan anda dapati dari seminar ini ialah :

(i.) Fahami peranan & tanggungjawab sebenar sebagai ibubapa yang menjadi faktor utama pembentukan dan perkembangan personaliti anak.
(ii.) Ketahui bagaimana cara untuk mendorong kecemerlangan karakter & potensi diri anak yang mungkin selama ini tanpa disedari kita telah menghalang anugerah Yang Maha Esa ini pada mereka.
(iii.) Pendidikan anak tidak cukup hanya sekadar intelektual, maka singkaplah bagaimana cara untuk mencemerlangkan sumber emosi dan spiritual anak
(iv.) Penyatuan perbezaan pasangan dalam mendidik anak.

''Berikan yang terbaik buat permata hati.. Ibubapa cemerlang dambaan setiap insan''

Untuk pendaftaran dan informasi lebih lanjut tentang training ESQ, sila hubungi ESQ di talian: (03) 7728 1650 / 7725 1651,

Terima kasih.

Wassalam..

KEM PEMIMPIN HEBAT 2009 - SEKOLAH AGAMA SENAI UTAMA

KENANGAN BERSAMA PELAJAR SMP 4 SRI PINANG, INDONESIA

KURSUS EKSPLORASI KEPEMIMPINAN PEMIMPIN SMK TASEK UTARA 2009

KURSUS KEMAHIRAN BERPERSATUAN - SMKSETA 2009

PROGRAM INTEGRASI PESERTA PLKN SIRI 6 KUMPULAN 1 2009 - KEM WARISAN MASJID TANAH, MELAKA

KEM PEMIMPIN HEBAT 2009 - SEKOLAH AGAMA TAMBATAN TINGGI

KURSUS JURULATIH MODUL INTEGRASI PLKN SESI 1 2009

KURSUS INTENSIF LEPASAN SPM 2008 - KOLEJ SAL JB

MOTIVASI MINDA FIKIR HEBAT BERSAMA SEKOLAH AGAMA KOPOK BARU

KENANGAN TERINDAH KEM PENGGUGAHAN KENDIRI SMK TASEK UTARA 2008

MEMORI KEM IHYA' RAMADHAN 2008

Bersama Fasilitator Kem Ihya Ramadhan

Bersama Fasilitator Kem Ihya Ramadhan
Jasamu Tetap Dikenang

Kem Minda Fikir Hebat

Kem Minda Fikir Hebat
kenangan bersama Sekolah Sri Johor Bahru