Monday, October 26, 2009

Kursus Motivasi dan Jatidiri HEBAT Pelajar SPM 2009 Daerah Kota Tinggi, Johor

Assalamualaikum dan Salam Kehebatan pada semua.....

ANDA HEBAT??? YES.....HEBAT 1...YES...HEBAT 2...YES YES...HEBAT 3...YES YES YES SIRRRRR!!!!....

Demikianlah kata-kata semangat dalam GEMPUR HEBAT yang dilaungkan oleh calon-calon SPM seramai 190 orang dari 14 buah sekolah di Daerah Kota Tinggi. Pada 24 Oktober 2009 yang lalu, saya dan Team Minda Fikir Hebat (TMFH) telah berpeluang bersama-sama mereka dalam program yang dipanggil Kursus Motivasi dan Jatidiri Hebat Pelajar SPM 2009 yang dianjurkan oleh Pejabat MARA Daerah Kota Tinggi dan ditaja oleh Yayasan Pelajaran Mara (YPM). Program yang dijalankan selama sehari ini menitikberatkan kepada pemantapan semangat dan motivasi pelajar untuk menghadapi peperiksaan SPM yang akan bermula pada pertengahan bulan Novamber nanti. Antara unsur yang menjadi tumpuan utama dalam program ini adalah MENGENAL POTENSI DIRI, ERTI KEJAYAAN, BERSAMA GEMILANG DAN PENGORBANAN.

Walaupun program ini hanya dijalankan selama sehari sahaja, tetapi melalui soal selidik yang telah saya teliti mendapati bahawa semua pelajar kembali mendapat semangat baru untuk terus berjuang hingga berjaya khususnya dalam SPM yang akan datang. KEJAYAAN ADALAH MILIK SEMUA. SETIAP MANUSIA ADALAH BERHAK UNTUK BERJAYA. Melalui program ini, semua peserta telah diberikan pengalaman melalui aktiviti yang dijalankan mengenai erti kejayaan sebenar dan perkara yang sentiasa menghalang diri mereka untuk berjaya dengan lebih cemerlang dalam pelajaran dan hidup mereka. Satu sikap utama penghalang kejayaan yang saya kenalpasti melaui program ini adalah MUDAH PUTUS ASA (GIVE UP). Saya mengharapkan semua peserta ingat kembali mengenai tayangan multimedia berkaitan 'HERO' dan seorang insan bernama NICK VUJICIC, tidak pernah mengenal erti putus asa dalam hidup mereka kerana mereka meletakkan satu semangat dalam diri mereka iaitu 'EVERY ONE IS NO 1'. Mereka tidak dianugerahkan Tuhan dengan fizikal yang sempurna seperti kita semua tetapi mereka memiliki satu semangat juang yang jitu untuk terus mengharungi masa depan tanpa menangisi kegagalan lepas. Mereka menjadikan kegagalan yang lalu sebagai penguat semangat untuk terus mencipta kejayaan demi kejayaan dalam kehidupan mereka kerana mereka mengetahui bahawa 'TUHAN TIDAK AKAN MENGUBAH NASIB SESEORANG ITU KECUALI DIA YANG MESTI MENGUBAHNYA SENDIRI'.

Akhirnya, saya dan TMFH mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua pihak yang terlibat dalam program ini khususnya kepada Pn.Haslina dari Pejabat MARA Daerah Kota Tinggi dan seluruh pentadbirannya serta kepada YPM kerana sudi menaja program ini tidak lupa juga kepada semua pelajar yang telah memberikan 200% kerjasama kepada kami sepanjang program ini berlangsung. Saya doakan anda semua memperolehi kejayaan yang HEBAT dalam SPM 2009 nanti. Moga kita berjumpa satu hari nanti dalam keadaan yang lebih baik lagi dan buktikanlah bahawa ANDA PELAJAR TERBAIK YANG MAMPU MENCIPTA SEJARAH UNTUK SEKOLAH ANDA.....AYUHHHHH....BUKTIKAN KEMAMPUAN ANDA!!!!!!

1 comment:

Xpuasati said...

Woi.. Kenapa muka adik aku x nampak? penat2 je dia posing maut..

KEM PEMIMPIN HEBAT 2009 - SEKOLAH AGAMA SENAI UTAMA

KENANGAN BERSAMA PELAJAR SMP 4 SRI PINANG, INDONESIA

KURSUS EKSPLORASI KEPEMIMPINAN PEMIMPIN SMK TASEK UTARA 2009

KURSUS KEMAHIRAN BERPERSATUAN - SMKSETA 2009

PROGRAM INTEGRASI PESERTA PLKN SIRI 6 KUMPULAN 1 2009 - KEM WARISAN MASJID TANAH, MELAKA

KEM PEMIMPIN HEBAT 2009 - SEKOLAH AGAMA TAMBATAN TINGGI

KURSUS JURULATIH MODUL INTEGRASI PLKN SESI 1 2009

KURSUS INTENSIF LEPASAN SPM 2008 - KOLEJ SAL JB

MOTIVASI MINDA FIKIR HEBAT BERSAMA SEKOLAH AGAMA KOPOK BARU

KENANGAN TERINDAH KEM PENGGUGAHAN KENDIRI SMK TASEK UTARA 2008

MEMORI KEM IHYA' RAMADHAN 2008

Bersama Fasilitator Kem Ihya Ramadhan

Bersama Fasilitator Kem Ihya Ramadhan
Jasamu Tetap Dikenang

Kem Minda Fikir Hebat

Kem Minda Fikir Hebat
kenangan bersama Sekolah Sri Johor Bahru