Thursday, August 27, 2009

BERSAMA MENCARI MALAM LAILATUL QADAR

"Sesungguhnya Kami telah menurunkannya pada malam Qadr. Sudahkah kamu tahu, apakah malam Qadar itu ? Malam Qadr itu lebih utama daripada seribu bulan. Turun Malaikat dan Roh pada malam itu, dengan izin Tuhan mereka, untuk mengatur segala urusan. Sejahteralah dia sehingga terbit fajar.": (Q.s.al-Qdr :1-5)

Allah s.w.t.telah menurunkan (ayat yang pertama) dari al-Quran pada malam Qadar yaitu malam kemuliaan atau malam ketentuan.Allah s.w.t. telah menganugerahkan satu kemuliaan yang tertinggi (al-Quran)kepada Nabi s.a.w.dan juga malam kemuliaan itu telah diturunkan malaikat dan jibril untuk mengatur segala urusan.Malam itu juga disebut dengan malam penentuan,karena pada malam itu telah ditetapkan suatu ketentuan apa yang perlu ditempuh oleh Nabi s.a.w.

Nilai malam itu begitu tinggi sehingga melebihi daripada seribu bulan.Berbahagialah sesiapa yang memperoleh malam yang mulia dan penuh kelebihan itu. Malam yang mulia itu juga disebut dengan malam yang dipenuhi keberkatan (Q.s.Addukhan:3).

Oleh itu marilah kita usahakan bersungguh-sungguh melipat gandakan ibadah kita semasa bulan Ramdhan, terutama sekali sepuluh hari yang terakhir pada bulan Ramadhan supaya kita dapat memperoleh anugerah yang paling istimewa yang melebihi seribu bulan.

Alangkah beruntungnya mereka yang dapat menghidupkan malam Ramadhan dengan menunaikan Ibadah solat, berzikir, mengaji al-Quran mendengar hal-hal yang berguna, mengulang kaji berkenaan Puasa, Solat, Zakat fitrah dan berbagai Ilmu Pengetahuan yang boleh merapatkan hubungan kita dengan Allah s.w.t.dan dengan sesama manusia.

Mereka yang beriman akan berusaha dengan bersungguh-sungguh menghidupkan malam Ramadhan dengan solat traweh, berzikir, mengaji al-Quran, mempelajari Ilmu Pengetahuan yang berguna terutama sekali berkenaan ibadah Puasa, dengan demikian dapatlah ia menunaikan ibadah puasa Ramadhan dengan baik dan diterima Allah Ibadahnya itu serta mendapat balasan yang berlipat ganda melebihi seribu bulan. Semoga keselamatan yang diperoleh hingga terbitnya fajar, amin.

Insya Allah kita diketemukan Allah kembali.

No comments:

KEM PEMIMPIN HEBAT 2009 - SEKOLAH AGAMA SENAI UTAMA

KENANGAN BERSAMA PELAJAR SMP 4 SRI PINANG, INDONESIA

KURSUS EKSPLORASI KEPEMIMPINAN PEMIMPIN SMK TASEK UTARA 2009

KURSUS KEMAHIRAN BERPERSATUAN - SMKSETA 2009

PROGRAM INTEGRASI PESERTA PLKN SIRI 6 KUMPULAN 1 2009 - KEM WARISAN MASJID TANAH, MELAKA

KEM PEMIMPIN HEBAT 2009 - SEKOLAH AGAMA TAMBATAN TINGGI

KURSUS JURULATIH MODUL INTEGRASI PLKN SESI 1 2009

KURSUS INTENSIF LEPASAN SPM 2008 - KOLEJ SAL JB

MOTIVASI MINDA FIKIR HEBAT BERSAMA SEKOLAH AGAMA KOPOK BARU

KENANGAN TERINDAH KEM PENGGUGAHAN KENDIRI SMK TASEK UTARA 2008

MEMORI KEM IHYA' RAMADHAN 2008

Bersama Fasilitator Kem Ihya Ramadhan

Bersama Fasilitator Kem Ihya Ramadhan
Jasamu Tetap Dikenang

Kem Minda Fikir Hebat

Kem Minda Fikir Hebat
kenangan bersama Sekolah Sri Johor Bahru